Thursday, August 6, 2009

Info SMKLK


SEJARAH SEKOLAH
Sekolah Menengah Kebangsaan Lembah Keramat telah dibuka pada 3 Januari 1986. Sekolah yang berkeluasan 50,000 meter persegi ini terletak dalam mukim Hulu Kelang dan perbelanjaan pembinaannya dibiayai oleh Bank Dunia.
Terdapat hanya 20 orang tenaga pendidik diterajui oleh En. Ismail b. Sulaiman selaku Pengetua Perintis dan 327 orang murid Tingkatan Satu dan Tingkatan Dua pada mula-mula pembukaan sekolah ini. Jumlah murid terus meningkat dari tahun ke tahun dan pada 1988 jumlah murid meningkat ke angka 1,666 orang.
Persekolahan dua sesi diwujudkan iaitu murid Tingkatan Satu dan Dua pada sesi petang manakala murid Tingkatan Tiga, Empat dan Lima pada sesi pagi. Kumpulan pertama yang menduduki Sijil Pelajaran Malaysia ialah pada tahun 1989 dan telah mencatatkan keputusan cemerlang yang membanggakan.
Pada tahun 1986 juga, Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) telah ditubuhkan dan En. Mohd Rus bin Pilus sebagai Yang Dipertua Pertama.
FALSAFAH & WAWASAN
Kepercayaan bahawa pelajar mempunyai bakat, potensi dan kecenderungan jika dididik, diasuh dan dilatih dengan sempurna akan membentuk seorang insan yang dicita-citakan oleh negara.
Menjelang alaf akan datang, SMKLK akan menjadi pusat pembentukan para pelajar yang seimbang dari segi intelek, rohani, jasmani dan emosi yang memenuhi ciri-ciri insan yang diharapkan oleh agama, bangsa dan negara untuk mengharungi arus hadapan yang penuh dengan cabaran dan rintangan.
PIAGAM SEKOLAH
* Menyediakan pengajaran–pembelajaran yang bersepadu, terkini, berkualiti dan berkesan.
* Melahirkan murid yang seimbang, aktif dan berwawasan melalui kegiatan-kegiatan Kokurikulum.
* Menyediakan pendidikan rohaniah yang berlandaskan akhlak mulia dan daya ketahanan diri.
* Menyediakan persekitaran yang bersih, selesa dan selamat.
* Memastikan murid dan ibu bapa dilayan dengan mesra, adil lagi saksama tanpa prasangka serta bersedia menerima sebarang pandangan dan maklum balas.
LAGU SEKOLAH
Megah di tanah ibunda, SMKLK harapan negara, Di sinilah ilmu dipupuk dicari, Bersama menabur bakti, Sekolah yang penuh berjasa, Penyambung wawasan anak bangsa, Namamu gemilang sentiasa dikenang, Di tanah pusaka moyang, Berusaha, disiplin, jaya, Jadi amalan kita, Berbakti dan berjasa, Pada agama, bangsa, negara, Kenangi jasa pendidik, Guru sebagai pelita ilmu, Menerangi alam yang gelap gelita, Demi mencapai cita, Berusaha, berusaha, Teruslah berusaha, Berusaha, berusaha, Tuju puncak jaya
LENCANA
Lencana SMKLK telah dicipta oleh pelajar dan diubahsuai oleh guru sekolah ini. Di bahagian tengah lencana terdapat obor bernyala yang melambangkan kejayaan para pelajar. Latarbelakang lencana yang berwarna merah, kuning dan putih membawa maksud tertentu.
Warna-warna melambangkan:
* MERAH : keberanian dan semangat perjuangan pelajar untuk sentiasa maju dalam pelajaran dan taat setia terhadap negara yang dicintai.
* KUNING : Sistem pemerintahan negara yang berdaulat berasaskan sistem beraja yang utuh.
* PUTIH : Kesucian dan keluhuran para guru dalam menabur bakti.
COGAN KATA
Di bawah bahagian lencana, tertulis cogan kata sekolah yang berbunyi:
BERUSAHA, BERDISIPLIN, BERJAYA. Ini membawa maksud kegigihan serta sifat yang perlu ada pada diri setiap pelajar untuk mencapai cita-cita demi negara. Lambang ini juga menjadi simbol semangat dan usaha para pelajar untuk mencapai kejayaan di samping mengharumkan nama sekolah.
VISI & MISI
Visi SMKLK ialah "Sekolah Menengah Kebangsaan Lembah Keramat Gemilang Menjelang 2011"
Misi sekolah pula ialah:
* Mengasah potensi diri melalui penghayatan dan pengamalan nilai-nilai murni yang berterusan.
* Memantapkan kualiti pengajaran dan pembelajaran demi menjana kecemerlangan pelajar.
* Mewujudkan lingkaran persekitaran yang kondusif.

No comments:

Post a Comment